SalsaPower, the largest Salsa website on the Internet

 


Por la vena el gusto

Carlos Manuel y su Clan
(Envidia, 1999)

Reviewed by: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Traducido por: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

English

Español

I first made the acquaintance of this rather interesting artist when an unexplained pink slip appeared in my mailbox one day months after the item it represented had arrived at the post office. My curiosity piqued, I made inquiries, and after about two weeks the mysterious package was located. I am really glad I made the effort to see what it was, because while Carlos Manuel y su Clan’s first effort may not be as mysterious as it at first appeared, it is certainly enjoyable and danceable.

A combination of more modern Timba stylings and what I think of as more straightforward traditional salsa, Por la vena el gusto has a lot to recommend it. The arrangers employ some interesting counterpoint style passages that make the mambo sections on many of the songs seem richer, more interesting. On other songs, Manuel raps out lyrics while the coro harmonizes the refrains and mo­­ñas pack a verbal punch over powerful bass and montuno lines.
 
The harmonies are a strong point for many of the songs, but what I enjoy most across the album is the way the piano, horns and bass combine to produce power, forcefulness and dance energy on the best tracks. This combination transforms some deceptively insipid beginnings into some very exciting and “moving” mambo sections. It seems that the combination of Ernesto Zamora Rojas (teclados y piano), Pedro Camacho Castro (teclados y piano) and Wilber Yusvel Rodriguez Guerra (bass) is a profitable one. And when I check out the trumpet section to find that Alexander Abreu was a guest soloist, I’m not surprised that the trumpet parts are crisp, clear and catchy. 
 
It’s regrettable that the trombones don’t come across the same way. Whether it’s the playing, the mixing, or some unfortunate combination of circumstances, the trombone lines are disappointingly fuzzy. Frankly, it’s the only thing I can find to complain about on the CD. While there are no striking moments from the percussion section, the playing is lively and competent.
 
Certainly I can’t complain about Manuel’s voice, or the arrangements of the songs. While his soneos don’t pack the same kind of punch as Manolin’s, Carlos Manuel’s voice is attractive, transmitting the irrepressible emotions suggested by one or two of the song lyrics. His eclectic style makes it possible for him to emulate American singers like Rey Ruíz and Marc Anthony as well as singers from Cuban bands closer home, like Klimax and Charanga Habanera
 
I admit to having my personal favorites (Agua fría, Yo necesito, and Pa’ la luna are the current ones), but the entire album is worth listening – and dancing – to.
 
¡Qué lo goces!

Recién conocí a este artista bastante interesante cuando un día apareció en mi casilla un papelito rosado inexplicable meses después de que el elemento que representaba había llegado a la Oficina de Correos. Mi curiosidad despechada, hice preguntas, y después de dos semanas se encontró el paquete misterioso. Estoy muy contenta que hice el esfuerzo para ver lo que era, porque mientras el primer CD de Carlos Manuel y su Clan puede que no sea tan misterioso como al principio parecía, es sin duda, agradable y bailable.

Una combinación de estilos más modernos de Timba y lo que categorizo como salsa tradicional más sencillo, Por la vena el gusto tiene mucho que puedo recomendar. Los arreglistas emplean algunos pasajes interesantes estilo contrapunto que hacen que las secciones de mambo en muchas de las canciones parecen más ricos, más interesantes. En otras canciones, Manuel interpreta las letras en rap mientras el coro armoniza los estribillos y las mo­­ñas dan un punzón verbal sobre líneas de bajo y montuno graves y potentes.

Las armonías son un punto fuerte para muchas de las canciones, pero lo que más disfruto en el álbum es la manera que combina el piano, los metales y el bajo para producir energía, una contundencia y energía de baile en las mejores pistas. Esta combinación transforma algunos inicios engañosamente insípidos en secciones de mambo algo muy emocionante y movido. Parece que la combinación de Ernesto Zamora Rojas (teclados y piano), Pedro Camacho Castro (teclados y piano) y Wilber Yusvel Rodriguez Guerra (bajo) es rentable. Y cuando revisé la sección de trompeta y encontré que Alexander Abreu fue solista invitado, no me sorprende que las partes de trompeta son nítidas, claras y pegadizas.

Es lamentable que los trombones no llegan de la misma manera. Si es la interpretación, la mezcla, o una desafortunada combinación de circunstancias, las líneas de trombón son demasiado difusas. Francamente, es lo único que puedo encontrar para quejarse en el CD. Mientras que no hay momentos sorprendentes de la sección de percusión, la reproducción es dinámica y competente.

Ciertamente no me puedo quejar sobre la voz de Manuel, o los arreglos de las canciones. Mientras sus soneos no empacan al mismo tipo de fuerza como los de Manolin, la voz de Carlos Manuel es atractiva, transmite las emociones irreprimibles sugeridas por uno o dos de las letras de las canciones. Su estilo ecléctico hace posible que emule los cantantes estadounidenses como Rey Ruíz y Marc Anthony, así como cantantes de bandas cubanas más cerca a casa, como Klimax y Charanga Habanera.

Admito que mis favoritos personales (Agua fría, Yo necesito y Pa' la luna son los actuales), pero todo el álbum vale la pena escucharlo – y bailarlo.

 
¡Qué lo goces!

 

 

Esta página fue actualizada / this page was updated on 03-Apr-2013

Salsa en Oslo, Noruega. Salsa in Oslo Norway

At SalsaPower we strive to always post up-to-date and accurate event listings.
You should always confirm the event information with the actual event organizers.
If you find an error, please advise us. SalsaPower is not liable for any inaccuracies posted here.

Salsa en Oslo, Noruega. Salsa in Oslo Norway

En SalsaPower siempre hacemos todo lo posible para mantener la información de eventos actualizada.
De todas maneras, debes siempre confirmar dicha información con los organizadores del evento.
Si encuentras un error, por favor, haznoslo saber!
SalsaPower no se hace responsable por cualquier equivocación aquí publicada.

Salsa en Oslo, Noruega. Salsa in Oslo Norway