SalsaPower, the largest Salsa website on the Internet

 

Festival del Callao 2006

By/Por: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Translation by/Traducción por: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

English

Español

X International Salsa Festival Chimpún Callao
Saturday, August 26

Dan Den, Ismael Miranda, Tito Nieves and Willie Colón

Binoculars 5 Soles, a headband with the logo of the festival only costs 1 Sol, and the resold ticket 8 Soles (one sSol more than the actual cost). That was the external face of the immense Yahuar Huaca complex during the first hours of the afternoon. And so everything was being ready so that the International Salsa Festival "Chimpún Callao" offers the best of its tenth edition on a night that would meet the Cuban orchestra Dan Den as well as singers Tito Nieves and Ismael Miranda to close with the great Willie Colón.

At 7 in the evening the oval of the Pearl District, very close to the Yahuar Huaca, was partially closed to traffic. On the one hand, the resale of tickets and on the other The food carts with an arsenal of kabobs and finger food drew the other face of salsa: enjoy and make a "little something".

X Festival Internacional de la Salsa Chimpún Callao
Sábado 26 de agosto

Dan Den, Ismael Miranda, Tito Nieves y Willie Colón

Binoculares a cinco soles, una vincha con el logo del festival a un sol y el ticket de reventa a 8 soles (un sol más que el costo real). Ese era el rostro externo del inmenso complejo Yahuar Huaca durante las primeras horas de la tarde. Y así todo iba quedando listo para que el Festival Internacional de la Salsa "Chimpún Callao" ofrezca lo mejor de su décima edición en una noche que reuniría a la orquesta cubana Dan Den así como a los cantantes Ismael Miranda y Tito Nieves para cerrar con el gran Willie Colón.

A las 7 de la noche el óvalo del distrito de La Perla, muy próximo al Yahuar Huaca, estaba parcialmente cerrado al tránsito. Por un lado, la reventa de tickets y por otro carretillas al paso con un arsenal de anticuchos y pancitas dibujaban el otro rostro de la salsa: gozar y ganarse "alguito".

Carlos Alfonso y su Dan Den de Cuba
Carlos Alfonso y su Dan Den de Cuba

A few more minutes and we were already within the complex. I figure about fifteen thousand people, but as time passes the number of attendees would grow enormously. A little patience and on came Juan Carlos Alfonso and Dan Den. Everyone was warmed up and the piano tumbao began entice. "El que la lleva la lleva" and "El chico Suchel" were the appetizers.

His new voice, Johan Gómez, fell short. Barbara, petite but with a giant voice, got to the chalacos to pocket. The theme "Tu cuerpo" was chanted almost from start to finish. Tremendous talent of the girl. Ah! But if the girl was as its name, the single which featured Juan Carlos in "Viejo Lázaro" was a botada size of Callao. One of the best moments of the Festival.

Now the turn of Ismael Miranda. And the stellar was here. There is another. The "Mamito" claimed with salseros Peruvians (in their submissions not had looked much). This time Miranda wanted to remove the nail and succeeded. The Sonido Latino orchestra released "Señor sereno" and rang so intense that the audience burst into feelings. If the thing was tasty with Dan Den, with the "Mamito" topic was tasty and aggressive.

Unos minutos más y ya estamos dentro del complejo. Calculo unas quince mil personas, pero con las horas el número de asistentes crecería enormemente. Un poco de paciencia y salió al escenario Juan Carlos Alfonso y Dan Den. La juventud caliente y el tumbao del piano empezó a contagiar con lo suyo. "El que la lleva la lleva" y "El chico Suchel" fueron los bocaditos de arranque.

Su nueva voz, Johan Gómez, estuvo a la altura. Bárbara, menuda pero con una voz de gigante, se metió a los chalacos al bolsillo. El tema "Tu cuerpo" fue coreado casi de principio a fin. Tremendo talento de la muchacha. ¡Ah! pero si la chica estuvo como su nombre de pila, el solo que ofreció Juan Carlos en "Viejo Lázaro" fue una botada tamaño del Callao. Uno de los mejores momentos del Festival.

Llegó el turno de Ismael Miranda. Y el estelar estuvo aquí. No hubo otro. El "Mamito" se reivindicó con los salseros peruanos (en sus últimas presentaciones no había lucido mucho). Esta vez Miranda quiso sacarse el clavo y lo logró. La orquesta Sonido Latino soltó "Señor sereno" y sonó tan intenso que el público reventó en sentimientos. Si con Dan Den la cosa estaba sabrosa, con el "Mamito" el asunto se puso sabroso y agresivo.

Ismael Miranda en el Festival de Cimpún Callao 2006 en Lima, Perú
Ismael Miranda

You had to applaud teenage girls and young people of the new generation of salsa singing the old themes from the seventies. And Callao vibrates, and dances and enjoys. The employed, the unemployed, the peddler, the bureaucrat, all caught in a sound that takes us back to the urban sound of eternal salsa.

And I'm not going to sleep even if the Lord comes!

Minutes later they sang, "Abran paso", "No me digan que es muy tarde", and "Galera Tres". The man once known as "Niño Bonito" of the Fania label was impeccable and with a soneo we had seldom seen in Lima. Finally came "María Luisa", which had been requested for some time, and another earthquake of love struck the esplanade of the Yahuar Huaca.
 

Tito Nieves was the third of the night. The Sonido Latino orchestra accompanied him but this time the director was the arranger Ramón Sánchez. They included "Tipo común" and some new songs which brought the intensity down a notch. It only heated up again with "Señora Ley" and a version of "Usted abusó".

Next it was Willie Colón's turn but also for disorder and  hysteria. It was 1 in the morning and the notorious lack of security and the small number of police officers stood out. Willie began with the classic tribute medley to Héctor Lavoe. At times it seemed that the chorus of "Calle Luna, Calle Sol" was coming from within the public.

Había que aplaudir a chicas adolescentes y jóvenes de la nueva generación de la salsa cantando los viejos temas de la década del setenta. Y el Callao vibra, y baila y goza. El subempleado, el desempleado, el vendedor ambulante, el burócrata, todos atrapados en una sonoridad que nos devuelve el sonido urbano de la salsa de siempre.

¡Y no me voy a dormir así venga el señor sereno!

Minutos después sonó "Abran paso", "No me digan que es muy tarde", "Galera Tres" y c. El otrora "Niño Bonito" de la disquera Fania estuvo impecable y con un soneo que pocas veces le habíamos visto en Lima. Por fin llegó "María Luisa", que había sido pedida todo el tiempo, y otro maretazo de cariño azotó la explanada del Yahuar Huaca.

Tito Nieves fue el tercero de la noche. Lo acompañó la buena orquesta Sonido Latino aunque esta vez estuvo en la dirección el arreglista Ramón Sánchez. Incluyó "Tipo común" y algunos temas nuevos que le bajaron la intensidad al ambiente. Solo se volvió a calentar nuevamente con "Señora Ley" y la versión de "Usted abusó".

Turno para Willie Colón pero también para el desorden y la histeria. Era más de la 1 de la madrugada y se hizo notoria la falta de seguridad y el reducido número de efectivos policiales. Willie empezó con el clásico medley de homenaje a Héctor Lavoe. A ratos parecía que aquello de "Calle Luna, Calle Sol" se estaba viviendo en vivo dentro del público.

Tito Nieves en el Festival de Chimpún Callao 2006 en Lima, Perú
Tito Nieves

And hey! Be careful!

That was the terrible advice for a day that could have been better if the authorities had maintained order like in years past. In the end, Beto Kouri (on the video with the sinister Vladimiro Montesinos) and brother of the former Mayor of Callao, it passed dancing with a freshness that annoys.

Colon went through a repertoire which included, among other topics, "Gitana", "Idilio" and "El gran varón". The band sounded very good. Lucho Cueto on piano showed why he's considered one of the best in New York. And thus ended the tenth edition of a festival that remains strong, and that could certainly improve much more.

¡Y oye ten cuidao!

Esa fue la nota pésima de una jornada que pudo salir más decorosa si las autoridades hubieran mantenido la organización de años anteriores. Al final, hasta Beto Kouri (el del vídeo con el siniestro Vladimiro Montesinos) y hermano del exalcalde del Callao, se la pasó bailando con una frescura que indigna.

Lo de Colón pasó por un repertorio que incluyó, entre otros temas, a "Gitana", "Idilio" y "El gran varón". La banda sonó muy bien. Lucho Cueto al piano demostró por qué es considerado uno de los mejores en Nueva York. Y así se cerró la décima edición de un festival que mantiene fuerte su poder de convocatoria y que, sin duda, podría mejorar mucho más.

 

 

Esta página fue actualizada / this page was updated on 09-Dec-2013